Karls Källa överklagar indraget tillstånd


image115

Turerna med puben Karls Källa i Piteå är inte över. Ägarna överklagar socialnämndens beslut att dra in alkoholtillståndet. De begär samtidigt att länsrätten ger dem tillståndet tillbaka under utredningens gång.

PITEÅ (PT)

I fredags överklagade ägarna till Karls Källa det kommunala beslutet som innebar att de med omedelbar verkan tappade sitt tillstånd att servera alkohol. I samma veva skickade de även med en begäran om inhibition av beslutet, det vill säga att länsrätten under sin utredning av ärendet, undanröjer nämndens beslut.

Nyligen kommenterade en av ägarna, Ronny Johansson, kommunens beslut att han skulle stänga igen puben för att han tröttnat på "allt tjafs".

Överklagandet kan förstås uppfattas som något av en helomvändning.

- Nja, det hänger nog mest samman med att min affärspartner, Thomas Alexsson, valt att gå vidare, säger Ronny Johansson.

Läs mer i morgondagens tidning.

Urban Edin

Publicerad: 2007-12-04 16:45


- Nja, det hänger nog mest samman med att min affärspartner, Thomas Alexsson, valt att gå vidare. Men det är klart jag också har kampvilja.

Uppmanats

Men det finns fler faktorer som gör att pubduon tar ny strid.

- Min kollega har varit i kontakt med jurister och fått en klar uppmaning, nämligen att överklaga. De anser inte att de kommunala argumenten håller.

Ronny Johansson uttrycker samtidigt irritation över socialförvaltningens handläggning av deras överklagan.

- Vi lämnade in alla papper, även vår begäran om inhibition. Nyss fick vi höra att vi bara skulle lämna själva överklagandet till kommunen, inhibitionsbegäran skulle skickas till länsrätten direkt, säger Ronny Johansson.

Lagman Jan-Åke Kvennberg vid länsrätten i Luleå, ger Piteå kommun bakläxa i den frågan.

- Det är kommunen som ska skicka samtliga papper till oss. Samtliga som är relevanta för ärendets prövning, även begäran om inhibition, förklarar han.

Kritisk

Det här anser Ronny Johansson än en gång tydligt visar att kommunen inte klarar sitt uppdrag fullt ut.

- Det här ger bara ytterligare belägg för vad jag sagt tidigare. Kommunen har inte kompetensen i de här frågorna.

Något som alkoholhandläggare Ing-Britt Dahlkvist, till viss del medger:

- Det här är ett svårt område. Vi har dessbättre få fall, men försöker behandla alla ärenden rätt och rättvist, säger hon.

I länsrättens termer finns även något som säger att den här typen av ärenden ska hanteras skyndsamt.

- Inte minst när det gäller begäran om inhibition, säger Jan-Åke Kvennberg.

På tisdagseftermiddagen faxade alkoholhandläggaren in samtliga handlingar i ärendet till länsrätten i Luleå.

Urban Edin

[email protected]
                   
Uppdaterad: 2007-12-05 00:00







1 Kommentarer


henco

Henco tycker att det borde vara almännt vedertaget att en sådan rörelse borde kvarvara trots sveriges regerings blundrar,,, för kalles är bland dem enda publick houses som håller slusk klass

» ~ 2008-06-18 - 22:45:09


• Innan du kommenterar, läs det här ! ! !
- LÄS inlägget innan du kommenterar ! ! !
- Alla kränkade kommentarer ANMÄLS !
- Jag vill INTE ha reklam och att ni försöker värva mig på olika sidor !
- Tips på bloggtävlingar är bara kul så det är helt OK !
- Va INTE anonym, skriv in erat namn och se till att ni har fyllt i rätt bloggadress !
- Rör INTE mina bilder från bloggen utan att fråga, det kan leda till en polisanmälan + böter !
- Min blogg designar jag SJÄLV !

- Jag svarar INTE på design frågor !
- Vill ni ha design hjälp klicka här
- Följ gärna min blogg i BLOGLOVIN !
bloglovin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback




RSS 2.0



Mina djur















. .................................................................................................................................
© izzah.blogg.se
. - All rights reserved.