TEST 16

Att vara en "shopaholic" har under de senaste åren blivit en trend och något som ingår när man är en riktig fashionista. Men den bittra sanningen är att det är ett beroende. Ett farligt sådant. Något som bara började som ett en shoppinghobby, kan lätt sätta dig i pengaskuld och förstöra din ekonomi.  Är du i riskzonen för ett shoppingberoende?


Svara på frågorna:


• I min garderob har jag minst ett plagg som jag aldrig har använt ?
Svar: Yes, det har jag  !


• Jag shoppar ofta kläder fast jag egentligen inte har råd ?
Svar: Yes, det gör jag !


• Jag använder ofta mitt kreditkort när jag shoppar ?
Svar: Nix, det gör jag ej för jag har inget kreditkort åh tur är väl de !


• När någon frågar om jag har nya skor skäms jag lite
och säger att de var ett kap och att jag hittade dem på rean ? 
Svar: Nix, det har aldrig hänt inte vad jag minns i alla fall


• Ibland ljuger jag om någon frågar om det jag har på mig är nytt ?
Svar: Nix, det  har inte heller hänt vad jag kan minnas.


• När jag har shoppat något känner jag enorm tillfredställelse.
Lycklig, helt enkelt ?
Svar: Yes, det gör jag alltid 


• Jag shoppar för att må bra, bli glad eller bli av med ångest ?
Svar: Yes, det har jag gjort länge, tyvärr


• Mina argument när jag shoppar är ofta
"Jag dör om jag inte köper det här", "jag behöver verkligen det här" eller
"Jag är dum om jag går miste om ett sådant här tillfälle" ?
Svar:  Yes, det vanligast argumentet för mej e, jag behöver verkligen det här.


• När mina vänner ska gå ut och ta en drink säger jag att jag är pank,
så att de bjuder mig. Men om i själva verket har jag pengar .
Om det skulle knipa i garderoben ?
Svar: Yes, det säger jag jämt, men inte för att dom ska bjuda mej
utan för att jag e alltid pank på grunad av att jag har shoppat upp allt ! :(



• Det händer att jag lånar pengar från en familjemedlem eller vän. Jag betalar tillbaka. Ibland ?
Svar: Yes, det händer väldigt ofta att jag lånar cash av
tex. pappsen åh glömer bort att betala tebax de
Men om jag lånar av kompisar betalar jag ALLTID tebax de !



• När jag shoppar loss rejält får jag dåligt samvete efteråt ?
Svar: Ibland, nog händer det att jag har fått ångest när mina cash e slut åh
att jag har tänkt så här  - varför köpte jag det här ?
när man kanske hade behöft cash till tex. mat istället,
men det e vääädligt sällan faktist.

Jag fick   ja !
Så jag bör nog lugnt tänka över mitt shopping beroende,
men iofs så vet jag redan de har vart så här väääldigt länge för mej.
Så jag ska försöka bryta mitt shoppingmönster, men det e nog lättare sagt än gjort !



Om du har svarat "ja" på tre eller fler frågor
bör du tänka över din situation och bryta dina shoppingmönster.

* * *


Så här gör du för att ta dig ur ditt shopoholic-beroende
!


1.
Skippa kreditkortet!

2.
Ser du något som du vill shoppa? Tillåt aldrig dig själv att köpa det på direkten. Gå iväg och ta en funderare. Eller lägg undan plagget eller prylen. Om du fortfarande vill ha det om några dagar - gå tillbaka och genomför ditt genomtänkta köp.

3.
Gör upp en månadsbudget på papper. Ge dig själv en shoppingsumma och tillåt inte dig själv att shoppa sådant som faller utanför budgeten.

4.
Skriv ned allt du har shoppat de senaste två veckorna. Allt från mat, el-räkning, godis, tidningar till bensin. Detta gör din medveten om till vad dina hårt ihoptjänade pengar går. Ju mer medveten du blir om hur du spenderar dina pengar, desto mer mer kontroll har du.

5.
Om ditt shoppingberoende kvarstår bör du uppsöka hjälp. Då kan du få hjälp att reda ut varför din shopping är utom kontroll. Shoppingberoende kan bero på olika saker. Till exempel depression. Här finns hjälp att få.



Vad är shoppingberoende
?


Shoppingberoende - eller att vara en shopaholic som det också kallas - har fått allt mer uppmärksamhet via tidningar och magasin. Det har också blivit allt mer vanligt att folk använder benämningen "shopaholic" om någon som gillar mode, trender och shoppar det senaste. Och det är fel. En shopaholic är en person som lider av en verklig - och ibland väldigt skrämmande - brist av självkontroll. 
Vi lever i ett konsumtionssamhälle och mycket går ut på att dom ska shoppa sig lycklig. Det har blivit en hobby att shoppa och att åka på shoppingresor är nästan lika vanligt som att åka på spa eller Mallis.
Speciellt för shopaholics är att de shoppar för att bli lyckliga, fylla ett hål och spenderar gärna över sin ekonomiska kapacitet. De får en kick av att shoppa och ångrar sedan sina köp när glädje-effekten har gått över. Shopaholics shoppar inte för att de behöver ett nytt plagg, de shoppar för att de måste.







11 Kommentarer


Sara

Inte jag heller. :P

» http://saraotter.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:24:42
nosh

va fin din sida har blivit!

» http://nosh.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:26:52
Solina

just nu svarar jag på mina kommentarer, själv? :D

» http://solinaa.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:39:29
LINDA A. NORDSTRÖM

karl? ja det lät präktigt..

en sådan skulle jag oxå vilja ha..



Bara en man till, sen lägger jag av!

» http://lindanordstrom.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:44:51
nosh

aha, nej men det såg anorlunda ut nyss, allt var mer i mitten och det där vid sidan fanns inte!

Konstigt! haha

Jo tack det är bra med mig själv?

» http://nosh.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:49:13
LINDA A. NORDSTRÖM

du.......



jag är 17 år gammal och jag har då aldrig haft en vän som har haft lika mkt otur som jag. tror inte att det är min grejj det här med kärlek. det är fint o ha det, men ja vill alltid ha mer och gör alltid bort mig.

2 seriösa förhållanden REDAN ( dock med äldre och klokare killar än de yngre) som höll i över ett år på båda.



det är katastrof. och ja tkr inte om att vara singel o ensam :D



KARLAR ÄR BRA MEN ALDRIG NOG BRA

» http://lindanordstrom.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:51:26
nosh

nej jag sitter och tänker ifall jag ska köpa klänningen eller inte?, kan du säga vad tycker?! :)

» http://nosh.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 21:55:53
♥Jenny♥

ROSATOFFLORFLUFFIGAMEDPOMPOMBOLLAR3638-auktion-72803216" rel="nofollow">http://www.tradera.com/MYSIGAROSATOFFLORFLUFFIGAMEDPOMPOMBOLLAR3638-auktion-72803216 KOLLA DE JUH SÅNNA DU VILLE HA TYP

» http://killerprincess.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 22:12:58
Tessi

söt blogg du har :D <3

jätte gullig hund också på vänstersidan

» http://tessiilie.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 22:56:30
Johanna

Jodå, hojta till :)

Allt är bra, lite små trött :p hur är det med dig?

» http://johannnaaw.blogg.se/ ~ 2008-09-24 - 22:56:53
Johanna

Söt blogg!! Hur gör du för att få såna där rosa kuvert vid dina kommentarer?

» http://jojosplace.blogg.se/ ~ 2008-09-25 - 23:37:28


• Innan du kommenterar, läs det här ! ! !
- LÄS inlägget innan du kommenterar ! ! !
- Alla kränkade kommentarer ANMÄLS !
- Jag vill INTE ha reklam och att ni försöker värva mig på olika sidor !
- Tips på bloggtävlingar är bara kul så det är helt OK !
- Va INTE anonym, skriv in erat namn och se till att ni har fyllt i rätt bloggadress !
- Rör INTE mina bilder från bloggen utan att fråga, det kan leda till en polisanmälan + böter !
- Min blogg designar jag SJÄLV !

- Jag svarar INTE på design frågor !
- Vill ni ha design hjälp klicka här
- Följ gärna min blogg i BLOGLOVIN !
bloglovin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback




RSS 2.0



Mina djur















. .................................................................................................................................
© izzah.blogg.se
. - All rights reserved.