Vakna utvilad – 5 tips för bättre sömn !

Sover du dåligt och vaknar tröttare än tröttast ?
Yes, det gör jag vääädligt ofta, tyvärr !
Åh det e säkert inte bara jag som har det problemet  ?
Så därför tänkte jag komma me 5 TIPS för bättre sömn ! 


1. Skippa natt-mackan !

Vaknar du mitt i natten av att du är hungrig
och kan inte somna om förrän nattamackan slinker ner?
Du är säkerligen inte ensam, men faktum är att den där goda nattamackan och
den kalla mjölken inte är bra för din sömn.
Enligt studier från American Academy of Sleep Medicine
stör nattamaten din goda REM-sömn.
Du kan också drabbas av magproblem. 

TIPS: Ät inga stora mål eller snacks före du ska gå och lägga dig.
Helst inte två-tre timmar innan du ska natta dig.
Kan du helt enkelt inte sova om du inte fått i dig något,
planera dina måltider noga och se till att du får i dig tillräckligt tidigare på kvällen.

 

2. Gillar du att somna till TV:n eller musik från steron ?
Försök att bryta det mönstret.
Enligt rapporter stör nämligen elektroniska apparater,
så som TV, radio, dator, skrivare, mobil och digitala väckarklockor, din sömn.

TIPS: Stäng av alla elektroniska apparater. 
 

3. Sover du på mage ?
Hur sover du? Enligt undersökningar är den bästa och mest avstressande sovpositionen
är när du ligger på rygg eller när du ligger på sidan, med ena benet böjt,
ena armenutsträckt över huvudet
och den andra armen vilande på den andra armens övre del.
Båda dessa ställningar ger rygg och kropp bra avlastning. 

Däremot, om du föredrar att sova på mage, kan du vara i trubbel.
Du kommer att spendera hundratals timmar liggandes med ditt ansikte nedborrat i en kudde,
vilket kan bidra till rynkor. Dessutom kan det vara dåligt för din nacke och rygg. 

TIPS: Ändra din sovställning och testa dig fram. Kanske är du redo att testa en ny ... bättre.
 

4. Höga halter av cortisol ?
Enligt studier kan för lite sömn bidra till att du har svårare att handskas med stress,
vilket sätter i gång din hormonproduktion av till exempel cortisol. 

Corisol är steroidhormon som kroppen producerar.
Cortisol reglerar omsättningen av socker, fett och protein i kroppen.
Höga halter av cortisol påverkar– i sin tur – din sömn negativt.
Dessutom har flertalet studier visar att höga halter av cortisol ger dig mer sötsug, bland annat. 

TIPS: Ge dig själv mycket kudd-tid. Alltså,
gå i säng tidigt så att du inte blir stressad över att du får för lite sömn.
Vila är ju också bra, kom i håg det. Försök att lära känna dina sovrutiner.
Hur mycket sömn mår du bra av. Olika människor mår bra av olika många timmars sömn.
Men de flesta behöver åtta timmars sömn, varken mer eller mindre.
 
 

5.
Många tror att sömnproblem är en del av livet,
men så är inte fallet. Ibland är det bra att ta hjälp av en doktor för att bli av med sömnproblemen.
Dina sömnproblem kan nämligen vara ett tecken på ett större problem.
Snarkning kan till exempel bidra till sömnapné eller andningsuppehåll.
Detta kan vara farligt för hälsan.

TIPS: Mistänker du att du lider av någon sömnsjukdom?
Ta kontakt med läkare och diskutera din sömnlöshet.







6 Kommentarer


Peter PC Carlsson

bra förslag. Ytterligre ett är att sova så svalt som möjligt.

» http://enbart.blogg.se/ ~ 2008-09-08 - 01:14:54
© K A T T A

Härliga tips! :)

Har jag blogg torka så "vägrar" jag skriva så det inte blir massa "allmänt konstigt prat" som ingen bryr sig om ändå. Kör gärna på så seriöst det går.



Nu måste jag verkligen duscha efter kvällens bravder :P

» http://fakkors.blogg.se/ ~ 2008-09-08 - 01:19:21
Erika

sv: Ja den filmen är jätte bra :D

» http://icanpikan.blogg.se/ ~ 2008-09-08 - 07:27:14
Therese Marie

det måste vara andra fel på mig.. =P

» http://ainariel.blogg.se/ ~ 2008-09-08 - 09:33:18
Frida

Jag sitter och äter frukost, är ensam nu fram till torsdagkväll i lägenheten, inte det minsta kul. :( men får överleva och tänka posetivt att de snart är torsdag :D själv då?

» http://gelepuss.blogg.se/ ~ 2008-09-08 - 09:40:49
Therese Marie

din kommentar var verkligen inte nödvändig ! urs..

» http://ainariel.blogg.se/ ~ 2008-09-08 - 09:42:44


• Innan du kommenterar, läs det här ! ! !
- LÄS inlägget innan du kommenterar ! ! !
- Alla kränkade kommentarer ANMÄLS !
- Jag vill INTE ha reklam och att ni försöker värva mig på olika sidor !
- Tips på bloggtävlingar är bara kul så det är helt OK !
- Va INTE anonym, skriv in erat namn och se till att ni har fyllt i rätt bloggadress !
- Rör INTE mina bilder från bloggen utan att fråga, det kan leda till en polisanmälan + böter !
- Min blogg designar jag SJÄLV !

- Jag svarar INTE på design frågor !
- Vill ni ha design hjälp klicka här
- Följ gärna min blogg i BLOGLOVIN !
bloglovin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback




RSS 2.0



Mina djur















. .................................................................................................................................
© izzah.blogg.se
. - All rights reserved.