Karls Källa riskerar att förlora sprittillståndet !


image115
Puben Karls källa kan snart ha serverat sin sista öl. Vid upprepade inspektioner har krogen nämligen brutit mot alkohollagen. Nu riskerar man att tappa serveringstillståndet. I morgon avgörs ärendet i socialnämnden. Foto: Robert Lundberg.

Stänger.
Ingen lagad mat,

mängdrabatt på öl,
fel organisationsnummer och bråte i öppna utrymmen.
Vid flera inspektioner har Karls källa brutit mot alkohollagen.
Nu riskerar puben att tappa serveringstillståndet.
- Tappar vi det är det godnatt för Piteås enda pub, säger delägaren Ronny Johansson
.


Piteå (PT) H

I maj i år beviljades Karls källa nytt serveringstillstånd. Eftersom ägarförhållandena ändrats krävdes också nytt tillstånd för att få sälja alkohol.

Tidigare har puben, som ligger efter Sundsgatan i Piteå, ägts av Ronny Johansson och bolaget
RJT AB. Numera är det företaget Karlskälla AB (ägs av Ronny Johansson och Thomas Alexsson) som driver krogverksamheten.

Ingen matservering

När det nya tillståndet söktes hade köket renoverats för att bli ett godkänt restaurangkök - ett krav för att få servera alkohol.

Men det är just matserveringen - eller den uteblivna matserveringen - som är anledningen till att serveringstillståndet nu riskerar att bli indraget.

- Jag har inga skatteskulder eller obetalda arbetsgivaravgifter, utan tappar tillståndet för att jag inte vill servera pytt i panna och hamburgare. Jag har drivit pubverksamhet i 17 år och det här med matservering är ett spel för galleriet. Ingen vill äta här, låt mig sköta mitt ställe som jag vill, säger delägaren Ronny
Johansson.

Dålig ordning

Vid två tillsynsbesök gjoda av socialnämndens arbetsutskott har Karls källa brutit mot alkohollagen.

Bland annat konstateras att det varit dålig ordning på puben.

Via ölkannor har gästerna fått mängdrabatt på alkohol och vid ett bord med gäster fanns ett helrör vodka i en ishink samt drinkglas och juicepaket. Samtliga anmärkningar bryter mot alkohollagen.

I en av pubens två kassor har kassaregistret varit felaktigt och statistiska uppgifter från bolaget har inte lämnats in.

Skräp i köket

Utredningen visar också att köket använts som förråd med möbler, lådor och skräp stående.

Vid det senaste tillsynsbesöket noterade poliserna som var med ett öppet utrymme där bland annat en cykel, en stege, kablar och intorkad spya fanns. Ett olåst förråd med verktyg, målarfärg och lacknafta fanns också i lokalen.

Under besöket konstaterade polisen att antalet gäster var 250 personer, 30 fler än gällande serveringstillstånd.

Senare visade det sig att högsta antal personer som får vistas i lokalen är 150, något som nu finns inskrivet i tillståndet.

Anställd kock

Enligt statistik har våldsbrotten på Karls källa ökat. Mellan
1 januari och 24 september 2007 begicks elva våldsbrott, jämfört med fem året före.

Delägaren Ronny Johansson håller dock inte med om att Karls källa har en större andel våldsbrott än andra krogar.

- Har man öppet sju dagar i veckan är det klart det blir mer bråk än om man bara har öppet på helgerna. Dessutom sker de flesta bråken utanför vår lokal, många gånger har våra vakter fått ingripa i slagsmål längre bort på gatan.

Efter tillsynen den 26 oktober har Karls källa anställt en kock och köpt in köksutrustning. Kassaregistret är åtgärdat och bråtet bortstädat. Det konstateras också att mängdrabatten på öl inte är lika stor som tidigare angivet.

Tappar Karls källa serveringstillståndet lägger Ronny Johansson ner verksamheten.

- Jag har inte drivit Karls källa för vinstintresset, då skulle jag ha lagt ner för tio år sedan. Jag har drivit det för att jag tycker att Piteå behöver en pub som är öppen sju dagar i veckan. Men nu är det slut med det.

I morgon tas ärendet upp i
socialnämnden.

Mari Lundberg Rönnqvist

Publicerad: 2007-11-20


hoppas verkligen inte det stänger ! ! !
vilken krog ska man då dra sej till
?
kalles e juh min krog
!
åh min krog får juh absolut inte stängas juh
!
man får hålla tummarna på att det bästa händer
!
haha .. det e nog inte bara jag som e ledsen 
:(
buhu buhu buhu ...
jag håller mina tummar så hårt det bara går
! ! !
LYCKA TILL KALLES ! ! !

image116image117







0 Kommentarer




• Innan du kommenterar, läs det här ! ! !
- LÄS inlägget innan du kommenterar ! ! !
- Alla kränkade kommentarer ANMÄLS !
- Jag vill INTE ha reklam och att ni försöker värva mig på olika sidor !
- Tips på bloggtävlingar är bara kul så det är helt OK !
- Va INTE anonym, skriv in erat namn och se till att ni har fyllt i rätt bloggadress !
- Rör INTE mina bilder från bloggen utan att fråga, det kan leda till en polisanmälan + böter !
- Min blogg designar jag SJÄLV !

- Jag svarar INTE på design frågor !
- Vill ni ha design hjälp klicka här
- Följ gärna min blogg i BLOGLOVIN !
bloglovin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback




RSS 2.0



Mina djur















. .................................................................................................................................
© izzah.blogg.se
. - All rights reserved.